1 jaar ondernemerschap!

Ik ben 1 januari dit jaar begonnen als internet ondernemer, dus ik ben al weer bijna 1 jaar! In mijn vorige blogs heb je al het nodige over mijn ervaringen kunnen lezen. Mijn passie en streven naar vrijheid, zelf dingen creëren en onafhankelijkheid waren motivaties om de stap ook werkelijk te zetten. Ondanks het opgeven van zekerheden, de gouden kooi van voorwaarden in het bedrijf, de economische recessie, het veel alleen werken, de ijzeren discipline en het geduld (gemiddeld duurt het 3 jaar om winstgevend te worden) overheerst het positieve gevoel van de genomen stap.

Als ik terug kijk naar het afgelopen jaar, kan ik zeker heel positief zijn wat het mij heeft gebracht:

1> Ik heb in 10 maanden tijd een volledig nieuwe online commerciële internetbusiness (www.tobeshared.nl) in online magazines opgezet van ontwerp tot en met lancering en de uitvoering van het online marketingplan.

2> Ik heb een volledig nieuw professioneel vakgebied, Online marketing, eigen gemaakt en in de praktijk kunnen brengen. E-mail-, social media-, affiliate-, SEO-, SEA- marketing zijn in mijn portfolio opgenomen.

3> Ik ben deze eigen wordpress site met blog gestart om anderen te inspireren en mijn ervaringen te delen

4> Ik heb de leveranciers wereld van webdevelopment intensief leren kennen. De succes-en faalfactoren heb ik aan den lijve ervaren als je er 1 gaat selecteren en contracteren.

5> Ik weet in dit jaar functioneel al meer over ASP, HTML, CSS, PHP, Coldfusion, Flash en HTML5 dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden. Dat HTML5 voor de mobiele markt echt de toekomst gaat worden en veel kansen gaat opleveren voor online professionals en marketeers is mij ook wel heel duidelijk geworden.

6> Dat wat je in het functionele webdesign bedenkt, technisch niet altijd mogelijk is of direct begrepen wordt. Je zult dus daarin een alternatief achter de hand moeten hebben en soms bereid zijn om omwille van de techniek of de kosten concessies te doen.

7> Ik heb voor het eerst ANP en andere persberichten geschreven om de lancering van de online business te ondersteunen. En daarnaast is het goed voor een hogere ranking in Google.

8> Ik heb off-line meer verkoopgesprekken met de doelgroep en promokaarten verspreid dan in mijn hele leven. En dat je een harde huid moet hebben en niet bang moet zijn om in dat contact afgewezen te worden.

9> Dat je inderdaad met ’n online business gemiddeld maar een CTR van 1% realiseert. Dus van de 100 bezoekers naar je site, gaat er maar 1 over tot daadwerkelijke aankoop. Je zult dagelijks dus heel veel aandacht aan je doelgroep en kanalen moeten besteden om uberhaupt naamsbekendheid en dus bezoekers te krijgen. En ze dan nog verleiden naar een conversie is de volgende uitdagende stap.

10> Dat je in het algemeen als online ondernemer heel veel geduld moet hebben. Niet alleen met het opzetten van je business, maar ook in het genereren van naamsbekendheid, bezoekers en uiteindelijk klanten en dus inkomsten. Je zult voldoende financiële reserves moeten hebben om dit vol te houden. Of je moet nieuwe producten en online business initiatieven moeten ontwikkelen om op meerdere paarden te wedden. Maak hiervoor gebruik van het fenomeen Crowdsourcing en betrek je (potentiële) klanten hierbij! Dit levert dan ook nieuwe (online) producten op die aansluiten op de behoeften van de klanten. Hoewel niets zeker is! Consumenten zijn ook impulsief en willen een beleving ervaren. Als je daarop inspeelt, kun je succesvol worden, maar er is absoluut geen garantie. In mijn geval moet ik het nieuwe concept van online geboorte magazines nog helemaal uitleggen. Het is iets nieuws en consumenten moeten het nog leren kennen.

11> Door het ondernemen heb ik ook veel positieve energie gekregen, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb iets gedaan wat durf en lef vereist. Dat heeft me zeker verrijkt als ik terug kijk. Het is zeker niet altijd makkelijk geweest. De onzekere periode van geen inkomsten, of het echt wel een succes gaat worden, blijft continu aanwezig. Daarnaast krijg je leuke maar ook minder leuke reacties van je omgeving. Niet iedereen in mijn omgeving begrepen het en zeker niet waar je mee bezig hebt en wat daar allemaal voor nodig is. Alleen collega ondernemers begrijpen echt waar je mee bezig bent en waar je dus ook tegen aan loopt.

12> Tot slot de economische recessie, waar we momenteel in zitten, helpt niet mee aan het geduld dat je moet hebben. De groei neemt af, de bedrijven produceren en exporteren minder, de werkloosheid en onzekerheid neemt toe, het vertrouwen neemt af en consumenten houden de hand op de knip. Ondanks recessie blijven er altijd kansen voor ondernemers. Mensen blijven altijd onvervulde of onbekende behoeftes houden naast de gewone basisbehoeftes als eten en energie. Ook als ondernemer zul je blijvend moeten innoveren, ook in deze economisch zware tijden. Als je eenmaal bekendheid hebt en een vliegwiel hebt, gaat het makkelijker. Ik ben aan het bekijken welke kant het gaat opvallen en welke vervolgstappen ik moet gaan nemen. Ook daarin moet je wel realistische keuzes durven maken.

Al met al kijk ik met een zeer goed gevoel terug naar dit jaar zelfstandig ondernemen. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd, een volledig ander vakgebied toegepast en nieuwe mensen leren kennen. Een andere wereld leren kennen. En de durf en het lef gehad om de stap ook daadwerkelijk te zetten, zonder het bij dromen te laten! En daar ben ik super trots op.

ps: Nog een SEO cadeau’tje van mij SEOTipsEbookv3. Veel plezier!

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Ondernemerschap met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *