De ontwikkelingen van Digital marketing

De ontwikkelingen in Digital Marketing gaan ontzettend snel; zo snel dat het merendeel van de bedrijven het niet goed kunnen bijhouden. Voordat ik je dat laat zien, eerst: wat is Digital marketing nu precies?

Definitie Digital marketing

Digital marketing is de discipline waarmee marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media, kanalen en concepten. Het is gericht op realisatie van (realtime) klantkennis en waarde voor de klant. Uitgangspunt daarbij is het bouwen duurzame relatie met (potentiele) klanten door in dialoog met hen te zijn.

Door gebruik te maken van de verschillende technologische hulpmiddelen en mobiele devices kan de communicatie met je klant meer persoonlijk en relevant worden, zodat het aanbod beter aansluit op de wensen en behoefte van de omnichannel klant.

Hoe dieper de kennis over het gedrag van de online customer ‘insights’ is hoe groter de kans dat je met ze “engaged” in lucratieve interacties. Dit vergroot beleving, binding en loyaliteit van de digitale klant.

Ontwikkeling van een vakgebied

Digital marketing draait om personalisatie en effectiviteit [Onderzoek Adformatie onder 443 marketing professionals, 2014]. De klant zo direct mogelijk bereiken wordt de uitdaging voor de digital marketeer. Ondanks de enorme aandacht voor digital marketing geeft meer dan 50% van de marketeers aan dat het werken aan digital marketing een constante cyclus is van trial and error. Het vak is nog in ontwikkeling, leert van de fouten en verbetert continu.

Wil je als marketeer content en aanbiedingen op het juiste moment afstemmen op de voorkeur van de klant, dan heb je betrouwbare data en inzichten in klantgedrag nodig. Hiervoor wordt digital analytics gehanteerd. Dit is niet alleen google analytics, maar ook andere digitale tooling die daarbij kan ondersteunen.

De transformatie binnen marketing is al een tijdje aan de gang en we zien dat het vakgebied de afgelopen 3 jaar meer is veranderd dan de afgelopen 50 jaar.

De marketingafdeling wordt meer en meer afgerekend op het genereren van leads en conversie, maar marketeers worstelen daarbij met de vraag hoe zij de effectiviteit van de investeringen en campagnes kunnen aantonen.

Hoe het vak zich de komende jaren zich verder gaan ontwikkelen, is nog de grote vraag. De markt en de klanten zijn onvoorspelbaar in hun gedrag en switchen probleemloos van online naar offline en weer terug, de omni channel klant.

Er ontstaan vele kansen voor innovatieve bedrijven, zoals Airbnb en Uber hebben laten zien. Maar de digitale revolutie kan ook bedreigingen vormen als je als bedrijf te laat reageert.Voorbeelden hiervan zijn retailers als V&D en Blokker en Hema die in de problemen zijn gekomen door te laat op de nieuwe ontwikkelingen in te spelen en zich aan te passen aan het veranderende (digitale) koopgedrag.

Toekomstige ontwikkelingen?

De technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Nog moeilijker is te voorspellen welke ontwikkelingen tijdelijk en welke blijvend zijn. Gartner heeft de inmiddels veelbekeken hype cycle for digital marketing opgesteld, wat je een beeld geeft welke innovaties in ontwikkeling zijn en welke al productief en dus toegepast worden.

gartnerBron: Gartner, 2013
Ontwikkelingen op het gebied van 3D-printing bijvoorbeeld leveren ongekende mogelijkheden voor consumenten, waarbij je de mogelijkheid krijgt om gepersonaliseerde producten te maken.

Er zijn nu al samenwerkingen tussen 3D-aanbieders met bijvoorbeeld speelgoedfabrikanten om consumenten de mogelijkheid te geven om op termijn eigen speelgoedfiguren van Star Wars of anderen te ontwikkelen.

3dprint
Nieuwe business en verdienmodellen dienen zich hierbij aan, waarbij wel de digitale merkidentiteit behouden moet blijven. Ook dat is de uitdaging van de digital marketeer. Er zullen nieuwe functies en rollen, zoals virtal story teller, chief content officer (CCO) of big data specialist.

Internet of Things (IoT) is verder een thema dat sterk groeit in belangstelling. De wereld van technologie, productdesign en marketing smelt samen. Hierin veroorzaakt de Industrial Internet of Things (IIoT) een sterke groei: aan operationele technologie (embedded technologie en machine technologie) wordt 80 procent meer uitgegeven dan aan IT. IIoT brengt deze werelden bij elkaar, waarbij digitale sales- en marketingactiviteiten met business modellen komen, waarmee nieuwe markten kunnen worden bediend.

De nieuwe technologische ontwikkelingen zijn hierbij de driver voor toekomstig marketing succes.

Uitdaging voor de Digital marketeer

De uitdaging voor ieder bedrijf en dus ook voor de digital marketeer is om deze ontwikkelingen op potentie en waarde in te schatten en te vertalen naar nieuwe (marketing) toepassingen om de klanten nog persoonlijker en effectiever te bereiken.

Beloofd is beloofd, volgende week weer een blog over hoe je van traditionele marketing gefaseerd om kan vormen naar een onderscheidende digitale speler!

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Digital Marketing, Online marketing met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *