Digital marketing, de volgende stap in online marketing

Hoewel online marketing als term veel gebruikt wordt,  is de term digital marketing eigenlijk veel beter van toepassing. De term Digital marketing geeft al aan dat er rekening wordt gehouden met de technologische ontwikkelingen en nieuwe technische concepten en als uitgangspunt voor het gebruik van marketing wordt gehanteerd.

Met alle nieuwe technologische middelen wordt het voor de moderne digital marketeer mogelijk om op een andere en effectieve manier zijn/haar doelgroep te bereiken. Met behulp van alle techologische innovaties, waarbij vanzelfsprekend de smartphone en tablets de dragers zijn voor allerlei nieuwe apps en toepassingen. Toepassingen als location based marketing, de QR code, layar en augmented reality zorgen ervoor dat je als marketeer de doelgroep op een interactieve manier en met beleving kan bereiken.

Je doelgroep zal je merk gaan ervaren, beleven en delen met anderen via de sociale media netwerken. Er zal over je merk online en offline gesproken gaan worden en je zult uiteindelijk top-of-mind worden bij een groot deel van je doelgroep. Vanzelfsprekend zal je niet alleen online of digital aanwezig moeten zijn. Met name de retailbedrijven zullen zowel online als offline een strategie moeten bedenken om haar doelgroep via beide kanalen te bereieken. Het buzzword, omnichannel marketing wordt hiervoor veel gehanteerd.

Maar voordat je ook daadwerkelijk deze strategie kan toepassen, zul je de volgende 10 online fundamentals op orde moeten hebben:

1. Een technisch foutloos werkende website met de juiste mix aan visualisatie en inhoud.

2. Een responsive website (dus aanpassend aan het soort apparaat waarop je bezoeker je website gaat bekijken)

3. Vindbaar zijn in de zoekmachines (met name google) door middel van een goed, maar “gratis” SEO (Search Engine Optimalization) Minimaal een top 3 positie in de zoekresultaten, anders negeert de potentiele bezoeker je.

4. Betaald gevonden worden met SEA (Search engine advertising van google). Bij veel concurrentie op bepaalde zoekwoorden kun je ook kiezen voor SEA campagnes, dit zijn de betaalde advertenties boven je zoekresultaten van google.

5. Zorg voor regelmatige updates van relevante content (inhoud) op je website. Dus inhoud waar je doelgroep op zoek naar is.

6. Wees actief op de sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, instagram, pinterest, YouTube, google+ om zo je doelgroep te bereiken. Maar ook om beter vindbaar te zijn in de google zoekmachine. Dus om te komen in de top 3 positie van de zoekresultaten.

7. Meet je website bezoeken met het gratis programma “google analytics” o.a je bezoeksaantallen, hun surfgedrag, het gedrag op je site en de effectiviteit van je online campagne. Juist online kun je alles meten en geeft een schat aan informatie om je doelgroep te begrijpen en te bereiken en vast te houden.

8. Geef aandacht aan je loyale en bestaande klanten. Laat ze niet alleen inschrijven voor een nieuwsbrief, maar geef ze ook iets. Dus niet alleen kortingsbonnen of eenmalige lokkertjes. Maar ook echte aandacht en engagement, zoals een VIP ochtend waarin je je belangrijkste klanten uitnodigt voor een ontbijtsessie of een borrel. Vraag om feedback en geef ze op maat wat terug. Op basis van hun online als offline gedrag verzamel je relevante data over je klanten (wordt ook wel Big data genoemd). Het bedrijf wat in staat is om op maat in te spelen op de persoonlijke behoefte van haar klanten, zal winnen. Massa marketing en iedereen hetzelfde bieden is standaard en schieten met hagel, waarbij je hoopt dat je wat raakt.

9. Zorg voor gepersonaliseerde aanbod of aanbiedingen, welke zowel qua inhoud als timing relevant zijn voor je klanten en bezoekers. Hiermee zal je je kunnen onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.

10. Een beeld of film zegt meer dan duizend woorden. Een persoonlijke video boodschap is heel effectief om je doelgroep op een leuke, boeiende en betrouwbare manier te bereiken.

Er zijn nog veel meer relevante zaken waar je rekening moet houden om een effectieve en dus succesvolle omnichannel strategie op te zetten en uit te voeren. Voor nu laat ik het bij deze inspiratie.

In de komende te publiceren blogs ga ik dieper in om specifieke aspecten van de 10 online fundamentels voor omnichannel binnen de retail. Suggesties en reacties zijn altijd welkom. Dat levert juist weer nieuwe inzichten en dus inspiratie voor elkaar op.

 

 

 

 

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Online marketing met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *