ROI voor Social media? Nee, ROE!

Social media marketing is hot. Het is op dit moment de nummer 1 op het gebied van online marketing. Ieder bedrijf, groot en klein, doet er wat mee of zou er wat me willen gaan doen. Natuurlijk moet dan nagedacht worden over de effectiviteit van al die marketing inspanningen op het gebied van social media. Vaak wordt nog steeds gesproken over Return on Investment. (ROI). Als de inspanningen een investering zijn, zal dat wel meetbare harde munten moeten gaan opleveren. Ofwel wat levert al het getwitter, gefacebook en gehyves je nu op als bedrijf. Ook hier wil men weer harde cijfers zien over het effect. Op zich begrijpelijk. Alleen het probleem is dat social media marketing veel meer gericht is op relatie-of dialoogmarketing met je klanten. En dat dus niet altijd direct tot conversie of aankoop over wordt gegaan. Bij gewoon adverteren is dat doel namelijk hier wel op gericht en daardoor ook beter meetbaar met ROI.

Een betere term dan ROI voor social media marketing is dan ook ROE, ofwel Return On Engagement. Ofwel in hoeverre betrek je je klanten bij je merk, en hoe lang en intensief communiceer en interacteer je met ze?

Wat zijn nu de 5 elementen van ROE?

  1. Merkbekendheid
  2. Klantloyaliteit
  3. Merkimago
  4. Klanttevredenheid
  5. Share of wallet=Het deel van een productcategorie dat bij een specifieke onderneming wordt afgenomen. Het is het procentuele aandeel in de totale portefeuille van een klant.

Dit blijven moeilijk te meten elementen en helemaal niet met een ROI instrument. Is er dan helemaal niets te meten voor ROE? jawel, bijvoorbeeld:

  • aantal bezoekers vanaf de social site
  • aantal pageviews vanaf de social site
  • # volgers
  • # contacten
  • # dialogen, comments
  • Sfeer van de dialogen
  • # contactformulieren, downloads

Een leuke site om te kijken hoe met jouw merk of bedrijf met de ROE gaat, is www.socialmediacheck.nl. Veel succes om je ROE verder te optimailseren. Ik heb je slechts tot nadenken en veranderen gezet. En als je tips of suggesties hebt om ROE nog effectiever te meten, laat het mij weten!

 

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Online marketing met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *