Hoe selecteer ik een webdeveloper?

In mijn reis naar zelfstandig ondernemerschap kwam ik er al snel achter dat mijn technische kennis voor het bouwen van een website behoorlijk tekort schoot. Om als ondernemer iets te doen met online marketing moet je wel wat online aan te bieden hebben. Mijn vriendin was al bezig met het opzetten van een nieuw concept website voor online magazines. Om deze website technisch te realiseren, werkte ze eerst samen met een freelancer. Zij deed het design in photoshop professional. Hij zorgde voor het bouwen en programmeren van de website in ASP, HTML, CSS en Flash. Ik heb toen besloten mee te helpen met de realisatie van dit concept. Ik deed op die manier ook ervaring op met de realisatie van een zeer technische website. Ik kwam in aanraking met allerlei technische webdevelopment termen, waardoor ik mijn achterstand hierin kon wegwerken. Tevens gaf het mij de mogelijkheid me volledig te verdiepen in het online marketing gedeelte voor de commerciële introductie en conversie van de site.

Na bijna 2 maanden buffelen liepen we vast op het Flash gedeelte van de website. Ja, Flash is niet geslikt voor de populaire IPad en Iphone, maar HTML5 was ook nog niet direct een geschikte oplossing, gezien de problemen met de gangbare browsers (o.a internet Explorer 9 nodig). Voor onze website waren dynamische Flash pagina´s essentieel, dus we gingen op zoek naar die expertise!

Hierna zijn we ruim 2 maanden bezig geweest in de zoektocht naar webbouwers en webdevelopment bureau’s. Dit was de enige weg om onze website live te krijgen. Gedurende deze zoektocht kom je in de wereld van losse 1 pitters, met alle risico’s qua continuïteit, tot verenigde 1 pitters in onduidelijke samenwerkingsverbanden. Als je dan in de problemen komt met een dergelijke partij, weet je niet hoe de `hazen rennen` en op welke rechten je je kunt beroepen. Dus die partijen en de 1 pitters hebben we afgewezen. Daarnaast meldden zich in dit traject veel all-in one webbedrijven. Deze bedrijven richten zich op alles wat los en vast zit op het gebied van online marketing en doen er ook nog webdevelopment bij. Ze willen graag alles voor je doen, het liefste dure online marketing uren. SEO en SEA marketing is vaak hun stokpaard en natuurlijk alle mogelijke trends (natuurlijk social media marketing). Met vaak maar 4 tot 5 mensen in dienst is dat inderdaad te mooi om waar te zijn. We zochten zelf de echte technisch specialisten. De online marketing activiteiten en het design deden we zelf. Die all-in bureau’s vielen dus ook af.

De volgende selectie richtte zich dan ook op de gespecialiseerde webdevelopment bureau’s. Ook hier kom je van alles tegen. De arrogante bureau’s met grote klanten, die alleen een
offerte willen opstellen als de rekening hiervoor alvast geopend mag worden. Dan bureau’s die voor erg hoge bedragen, de site wel opnieuw willen bouwen, zonder een geschikt website portfolio te kunnen tonen. Die vielen dus ook af.

Tot slot een webdevelopment bureau gesproken, waar we heel enthousiast van werden en zijn. Dit bureau heeft een soortgelijke website in hun portfolio, een vast team met continuïteit, een flexibele houding, denkt mee met het concept, had een zeer scherpe aanbieding en kon ook nog in 2 maanden de website technisch live krijgen. We zijn nu heel dichtbij de live datum en onze droom met een eigen online bedrijf! In de volgende blogs neem ik je mee naar deze live datum.

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *