Ondernemersgeduld!

Ik ben nu 8 maanden bezig om mijn online business te gaan opzetten. Zoals ik in de vorige blog heb beschreven, heb ik ruim 3 maanden vertraging opgelopen door het noodzakelijke switchen naar een andere webleverancier voor het technische programmeren. Het design was al volledig door ons opgeleverd in Photoshop professional. Onze online business bestaat uit een website voor het zelf maken van een online magazine voor de geboorte van je baby. Ik zal in deze blog aangeven welke inspanning jezelf moet leveren en welk geduld je moet opbrengen om dit ook daadwerkelijk live te krijgen.
Aan buitenstaanders valt dit niet uit te leggen.`Je maakt een website toch gewoon in wordpress en binnen een mum van tijd heb je wat staan`, hoor ik ze nog zeggen. Ja, als het gewoon voor privé gebruik is, kan dat ook. Maar als je het echt voor commercieel gebruik wilt, wordt je geconfronteerd met allerlei andere zaken, waar je nooit aan gedacht had. Daarnaast is ons concept heel innovatief, dus je bent gewoon productontwikkeling aan het doen. En daar komt heel veel bij kijken. Over het hele design, dus de vormgeving van de website, kan ik een hele blog vullen. De bekende termen als usability en point of actions moeten in de vormgeving verwerkt worden. Je moet echt door de ogen van de bezoeker alles ontwerpen en bedenken. Dat is een heel creatief, maar ook gewoon praktisch proces. Het design hadden we aan onze webleverancier opgeleverd. Op basis daarvan is ook een fixed price offerte opgeleverd met een doorlooptijd van 2 maanden. Het blijkt wel dat ze zich hierop verkeken hadden en het te makkelijk hadden ingeschat. We zijn nu 3 maanden verder en hebben gisteren de 4e test afgerond. Dat wordt deze week weer behandeld. Daarna volgt de finale integrale eindtest van de website.

Als eerste begonnen we dus met de afstemmingen over ons design van de website. Er komen vele vragen, suggesties en mogelijkheden naar voren, maar ook de onmogelijkheden. En daar ontstonden bij ons de problemen. We moesten tot op het kleinste detail uitleggen wat we bedoelden en hoe we het wilden. Je wordt dan ook geconfronteerd met je onvolkomenheden. Dan wordt het design omgezet naar het technische ontwerp van de site. Op basis van dat design ging men de site bouwen. Wat meteen opviel, is hoe moeilijk het voor ze was om het design exact om te zetten naar de site. De vormgeving, de schaduwen, de kleuren, maar ook de functionaliteit, waren in het begin allemaal net anders dan we ontworpen hadden. Daarnaast hadden ze suggesties gedaan, welke we in sommige gevallen beter niet hadden kunnen doen of moeten accepteren. Je moet op dit soort trajecten tot in het kleinste detail er bovenop zitten. Doe je dat niet, dan gaat er weer wat fout of het werkt anders dan je bedoeld had. Dat moet daarna weer gerepareerd worden met weer vertraging in de live gang.

De eerste test hebben we na ruim 2 maanden uitgevoerd. Daar kwamen heel veel punten uit, waarbij met name eerst de functionaliteit en de flows van de site niet goed werkten. Een week later deden we de 2e test en toen kwam naast functionaliteitsproblemen ook de design afwijkingen naar voren. Weer een week later kwam de 3e test en toen kwamen er weer veel dezelfde punten, maar ook weer nieuwe constateringen naar voren. De 4e test heb ik vanochtend afgerond en weer opmerkingen over fouten en afwijkingen. Hoewel er ook al heel veel werkt en het er heel gaaf uit ziet, moesten wij wel heel veel geduld hebben in dit traject. Je hebt zaken uitbesteed, maar je moet zelf de regie en controle houden. Door al die vertragingen en reparaties, heeft de webleverancier natuurlijk ook meer uren verspijkerd dan begroot. Dat had die dus ook veel efficiënter kunnen doen. Dus nu komen voor sommige ogenschijnlijk kleine zaken, een melding van meerwerk. Hier moet je dus heel alert op zijn. Om dat te vermijden, hebben we er voor gezorgd dat alles op papier en in de email werd vastgelegd. Alle afspraken, alle testresultaten en afwijkingen ten opzichte van het design. Hiermee voorkom je dat je daar en over uren discussies gaat krijgen. De bedoelingen zijn zeker goed van de leverancier, maar we hebben nog geen werkende site. Deze week zal het er dus op aan komen. Functioneert de website helemaal foutloos? Daarna begint de commerciële voorbereiding en introductie, wat natuurlijk mijn vak is. Maar om dit mogelijk te maken, moet je dus heel veel geduld, ondernemersgeduld hebben! Verwacht niet direct te oogsten, eerst zaaien, optimaliseren en verbeteren. ps: In de periode naar de live gang de komende weken, publiceer ik iedere week hierover een blog.

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Ondernemerschap. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *