Ben jij een effectieve manager?

Effectieve managerEr zijn vele boeken geschreven over wat een manager zou moeten doen, maar wanneer ben je nu effectief, wanneer draag je echt iets bij? Het beste boek wat ik gelezen heb, blijft wat mij betreft “De effectieve manager” van Peter Drucker. Ik geef hieronder een vrije samenvatting van dit boek. Ik hoop dat je veel inspiratie opdoet om het op jezelf en in je eigen organisatie toe te passen. Lees verder

Geplaatst in Management | Getagged | Een reactie plaatsen

Kwaliteit is gratis! Pak het dan! Pin It

In 1994, al weer ruim 17 jaar geleden, ben ik afgestudeerd als econoom met specialisatie in Total Quality Management. Dit was toen de filosofie om te voldoen aan de eisen en verwachtingen van de klanten. Voortkomend uit het bedrijfsleven van Japan, zoals Toyota met Kaizen, kwamen allerlei quality guru’s, zoals Juran, Deming, Crosby die min of meer dezelfde boodschap verkondigden. Om te kunnen voldoen aan de eisen van de klant (kwaliteit dus) zul je een totaalaanpak in je onderneming moeten toepassen.

Lees verder

Geplaatst in Management | Getagged | Een reactie plaatsen

1 jaar ondernemerschap!

Ik ben 1 januari dit jaar begonnen als internet ondernemer, dus ik ben al weer bijna 1 jaar! In mijn vorige blogs heb je al het nodige over mijn ervaringen kunnen lezen. Mijn passie en streven naar vrijheid, zelf dingen creëren en onafhankelijkheid waren motivaties om de stap ook werkelijk te zetten. Ondanks het opgeven van zekerheden, de gouden kooi van voorwaarden in het bedrijf, de economische recessie, het veel alleen werken, de ijzeren discipline en het geduld (gemiddeld duurt het 3 jaar om winstgevend te worden) overheerst het positieve gevoel van de genomen stap.

Als ik terug kijk naar het afgelopen jaar, kan ik zeker heel positief Lees verder

Geplaatst in Ondernemerschap | Getagged | Een reactie plaatsen

Word of mouth marketing!..?

Op dit moment worden de laatste aanpassingen op onze nieuwe commerciële site doorgevoerd. Nog een paar weken en dan gaat het echt gebeuren, we gaan live met een nieuw uniek concept! In de volgende blog zal ik aangeven wat dat nieuwe concept is en de onthulling van onze online business geven.

Marketing strategie

Voor de live gang heb ik natuurlijk eerst een duidelijke marketing strategie voor de commerciële introductie en de periode daarna opgesteld. Daar ben ik de afgelopen maanden dan ook intensief bezig geweest. Ik heb veel  gelezen en bekeken over de bekende online marketing instrumenten als e-mail-, affiliate,- social media-, SEO-, viral, video- en mobiele marketing. Ook de offline marketing instrumenten zullen in combinatie met onze online instrumenten ingezet gaan worden en kunnen elkaar versterken. Denk aan de flyers, promotional ansichtkaarten, maar ook direct contact met je doelgroep om je naamsbekendheid ook via fysieke plaatsen te vergroten en ervoor te zorgen dat de mensen over je gaan praten. Vanzelfsprekend heb ik eerst het marketingplan (online en offline) voor onze business uitgewerkt. Houd het duidelijk, simpel en kort. Even uit het boekje van ”Old skool Kotler”:  Vergeet onder andere niet je doelgroeponderzoek-en analyse, je strategische doelen, de swot analyse en je financiële doelstellingen en middelen te definiëren. Maak heldere keuzes daarin, welke onder andere van belang zijn om de juiste marketing instrumenten en kanalen voor jouw producten en diensten te kiezen.

Ok, ik heb nu een duidelijk marketing plan, maar ben ik er dan? Nee! Het is een redelijk methodische exercitie, waarbij ook al weer andere marketing inzichten van belang zijn geworden. De 4 p’s van de marketing mix worden momenteel vervangen door de 4 C’s, waarin ik met name Customer Communication (naast customer values, costs en convenience) er uit licht.

Bottom-line komt het er op aan dat je in contact komt en communiceert met je potentiële klanten. Ook wordt hiervoor wel de term Word of mouth marketing gehanteerd. In het huidige online marketing vak volgens mij het key woord!

Word of mouth marketing

Uiteindelijk komt het vak marketing toch neer op het communiceren en interacteren met groepen en individuen op zo’n manier dat mensen voor jouw producten en diensten kiezen.

Uit het recent gepubliceerde onderzoek in het tijdschrift marketing (september 2011) komen dan ook de volgende 3 trends naar voren:

1. De snelheid, frequentie en de diepgang van het contact met je klanten zal toenemen. Het wordt persoonlijker.

2. Consumers are in control, get used to it! De impact van “word of mouth” marketing wordt intenser, waarbij social media opnieuw een rol spelen, maar dan vanuit de klantzijde.

3. Er komen steeds meer kanalen bij, de social, interactieve en mobiele mogelijkheden worden legio.

Wat uit het onderzoek bleek, is dat “de marketeer” de 3e trend zeker onderkent. Maar de andere 2 trends toch wat minder en dat is vreemd. Als verklaring kan gezegd worden dat de marketeer (generalistisch gezien) nog steeds een controlfreak is. En graag met behulp van push technieken de “klant” benadert. Zie nog steeds de stortvloed aan onpersoonlijke mass media, van TV commercials, folders en e-mails, welke over ons heen worden gegooid. Het advies wat ook gegeven wordt, is volg de klant meer vanuit zijn eigen beleving, herken en gebruik de contactmomenten en kanalen die er echt toe doen en kom tot 1:1 communicatie.

De marketeers die bereid zijn dit te doen en echt luisteren naar hun klanten zullen met hun business op de langere termijn overleven. Je kunt zelf nu al wel bedrijven bedenken, die het straks niet gaan redden.

Word of mouth marketing (zie ook boek van Andy Sernovitz, Seth Godin) speelt hier dus goed op in en gaat er ook als eerste van uit dat mensen van praten houden! Het doel is uiteindelijk om vertrouwen en I like van je klanten naar jou te bewerkstelligen. Facebook speelt hier met zijn “like” knop ook handig op in.

Hoe bereik ik nu dat klanten over mij gaan praten:

1. Ben opvallend,zodat er een reden is om over te praten (recent guerrilla bord met een geplande tankstation tussen de mooie huizen in Amsterdam Oud-Zuid door Opel)

2. Maak het de klant makkelijk om je boodschap te sharen

3. Maak klanten happy

4. Verdien het vertrouwen en respect van je klanten

Wat concreter geeft Seth Godin hiervoor de 5 T’s ,welke je kan gebruiken ter ondersteuning van de toepassing van Word of mouth marketing:

  1. Talkers. Vind de beinvloeders (zoals tevreden klanten, online vertellers, fans, professionals).
  2. Topics. Geef hen een reden om over te praten. Het onderwerp moet “short en sweet” zijn.
  3. Tools. Stimuleer de conversaties met blogs, gebruik tell a friend links, promoot testimonials…
  4. Taking part. Doe zelf mee!, anders zal het vervagen en het praten uit gaan. Maar verkoop tijdens deze interactie niet!
  5. Tracking. Verwerk de ruwe feedback data van je klanten tot bruikbare waarde in je strategie.

Tot slot: en de praktijk dan?

Wat ik hiervan geleerd heb in mijn voorbereiding voor de commerciële introductie, is dat ik me nog veel meer ben gaan verdiepen in de belevingswereld van onze potentiële klanten.  Ik ga ze volgen en lezen op  hun sites, blogs, forums, reviews, testimonials, klachten en ga met ze mee communiceren. Alleen op die manier weet ik de juiste klanten op de juiste persoonlijke manier te bereiken.

Net als iedereen op dit moment in het vernieuwde marketing vak, zal ik hierbij veel moeten uitproberen, durven te leren, maar zal ook zeker fouten maken. Er is geen kant-en-klare blauwdruk beschikbaar, dus pionieren blijft noodzakelijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit mij gaat helpen om uiteindelijk een succesvol bedrijf op te bouwen, waar klanten en ikzelf plezier aan kunnen beleven! Mijn ervaringen hierin zal ik ook met jullie in mijn blogs verder gaan delen. Maar nu eerst op naar de live gang!

Geplaatst in Online marketing | Een reactie plaatsen

Ondernemersgeduld!

Ik ben nu 8 maanden bezig om mijn online business te gaan opzetten. Zoals ik in de vorige blog heb beschreven, heb ik ruim 3 maanden vertraging opgelopen door het noodzakelijke switchen naar een andere webleverancier voor het technische programmeren. Het design was al volledig door ons opgeleverd in Photoshop professional. Onze online business bestaat uit een website voor het zelf maken van een online magazine voor de geboorte van je baby. Ik zal in deze blog aangeven welke inspanning jezelf moet leveren en welk geduld je moet opbrengen om dit ook daadwerkelijk live te krijgen.
Aan buitenstaanders valt dit niet uit te leggen.`Je maakt een website toch gewoon in wordpress en binnen een mum van tijd heb je wat staan`, hoor ik ze nog zeggen. Ja, als het gewoon voor privé gebruik is, kan dat ook. Maar als je het echt voor commercieel gebruik wilt, wordt je geconfronteerd met allerlei andere zaken, waar je nooit aan gedacht had. Daarnaast is ons concept heel innovatief, dus je bent gewoon productontwikkeling aan het doen. En daar komt heel veel bij kijken. Over het hele design, dus de vormgeving van de website, kan ik een hele blog vullen. De bekende termen als usability en point of actions moeten in de vormgeving verwerkt worden. Je moet echt door de ogen van de bezoeker alles ontwerpen en bedenken. Dat is een heel creatief, maar ook gewoon praktisch proces. Het design hadden we aan onze webleverancier opgeleverd. Op basis daarvan is ook een fixed price offerte opgeleverd met een doorlooptijd van 2 maanden. Het blijkt wel dat ze zich hierop verkeken hadden en het te makkelijk hadden ingeschat. We zijn nu 3 maanden verder en hebben gisteren de 4e test afgerond. Dat wordt deze week weer behandeld. Daarna volgt de finale integrale eindtest van de website.

Als eerste begonnen we dus met de afstemmingen over ons design van de website. Er komen vele vragen, suggesties en mogelijkheden naar voren, maar ook de onmogelijkheden. En daar ontstonden bij ons de problemen. We moesten tot op het kleinste detail uitleggen wat we bedoelden en hoe we het wilden. Je wordt dan ook geconfronteerd met je onvolkomenheden. Dan wordt het design omgezet naar het technische ontwerp van de site. Op basis van dat design ging men de site bouwen. Wat meteen opviel, is hoe moeilijk het voor ze was om het design exact om te zetten naar de site. De vormgeving, de schaduwen, de kleuren, maar ook de functionaliteit, waren in het begin allemaal net anders dan we ontworpen hadden. Daarnaast hadden ze suggesties gedaan, welke we in sommige gevallen beter niet hadden kunnen doen of moeten accepteren. Je moet op dit soort trajecten tot in het kleinste detail er bovenop zitten. Doe je dat niet, dan gaat er weer wat fout of het werkt anders dan je bedoeld had. Dat moet daarna weer gerepareerd worden met weer vertraging in de live gang.

De eerste test hebben we na ruim 2 maanden uitgevoerd. Daar kwamen heel veel punten uit, waarbij met name eerst de functionaliteit en de flows van de site niet goed werkten. Een week later deden we de 2e test en toen kwam naast functionaliteitsproblemen ook de design afwijkingen naar voren. Weer een week later kwam de 3e test en toen kwamen er weer veel dezelfde punten, maar ook weer nieuwe constateringen naar voren. De 4e test heb ik vanochtend afgerond en weer opmerkingen over fouten en afwijkingen. Hoewel er ook al heel veel werkt en het er heel gaaf uit ziet, moesten wij wel heel veel geduld hebben in dit traject. Je hebt zaken uitbesteed, maar je moet zelf de regie en controle houden. Door al die vertragingen en reparaties, heeft de webleverancier natuurlijk ook meer uren verspijkerd dan begroot. Dat had die dus ook veel efficiënter kunnen doen. Dus nu komen voor sommige ogenschijnlijk kleine zaken, een melding van meerwerk. Hier moet je dus heel alert op zijn. Om dat te vermijden, hebben we er voor gezorgd dat alles op papier en in de email werd vastgelegd. Alle afspraken, alle testresultaten en afwijkingen ten opzichte van het design. Hiermee voorkom je dat je daar en over uren discussies gaat krijgen. De bedoelingen zijn zeker goed van de leverancier, maar we hebben nog geen werkende site. Deze week zal het er dus op aan komen. Functioneert de website helemaal foutloos? Daarna begint de commerciële voorbereiding en introductie, wat natuurlijk mijn vak is. Maar om dit mogelijk te maken, moet je dus heel veel geduld, ondernemersgeduld hebben! Verwacht niet direct te oogsten, eerst zaaien, optimaliseren en verbeteren. ps: In de periode naar de live gang de komende weken, publiceer ik iedere week hierover een blog.

Geplaatst in Ondernemerschap | Een reactie plaatsen

Voorbereiding live gang website!

Beste lezers, Ik heb de afgelopen weken helaas niet kunnen bloggen. Al mijn tijd ging zitten in de voorbereidingen voor de live gang van mijn commerciële website, waar ik nu nog middenin zit. Dit is onderdeel van het opbouwen van mijn portfolio als ondernemer in online marketing. Het wordt een site waarin persoonlijke online magazines voor de geboorte van baby´s gemaakt kunnen worden. De verwachting is dat we in september live kunnen. Het bedrijf is opgezet in tweemanschap, een interim marketeer met designachtergrond en ikzelf. Het design en ontwerp van de site is door onszelf gemaakt. De technische bouw van de site wordt door een extern webbureau uitgevoerd. Vanaf de start tot aan de verwachte oplevering zitten we nu bijna op 3 maanden. Hierbij heb ik de design fase nog niet meegenomen, want daar kan je nog wel het dubbele meetellen. Toen ik aan dit traject begon in januari 2011 dacht ik wel even snel live te kunnen. Hoe ingewikkeld kan het zijn om zo´n site op te leveren… Het was mijn eerste keer dat ik dit helemaal zelf deed, dus ik onderschatte het volledig. De eerste 4 maanden werkten we nog met een freelancer, maar die liep, zoals in de vorige blogs geschreven, vast met de site. Daarna een intensief selectietraject van 2 maanden naar onze huidige webbureau. Uiteindelijk zijn we in juni echt met elkaar gestart. Hoewel we nu met de laatste testen bezig zijn voordat we kunnen opleveren, wil ik graag enkele ervaringen en belangrijke lessen uit dit traject met jullie delen.

Wellicht wat open deuren, maar ik het noem het toch. Als eerste heb ik een online marketing plan opgesteld. Hier heb ik onder andere beschreven wat de doelstellingen zijn, wat je product-en dienstenpakket is, wat je exacte doelgroep en grootte is, hoe zit het met concurrentie en wat zijn jouw niches, een uitgewerkte swot analyse, de online marketing mix strategie en instrumenten met social media (!) en een kosten/baten analyse met een ROI berekening. Hiermee heb je inzicht wat je ruimte is qua investering en hoe lang het duurt om bepaalde bedragen terug te verdienen. Met strategische onderhandelingen met je geselecteerde leveranciers zorg je dat je ruim binnen je verwachte investeringsbedrag blijft. Je kijkt vanzelfsprekend niet alleen naar de uiteindelijke prijs, maar onder andere ook naar de voorwaarden, doorlooptijd, commitment aan deadlines en live datum, lagere uurtarieven en de beschikbare expertise en capaciteit en aantoonbaar vergelijkbare website portfolio! En vergeet niet dat er een persoonlijke klik moet zijn. Is die er niet, ga dan niet met elkaar in zee! Wij waren allebei niet technisch genoeg om zo’n site te maken en onze expertise en interesse ligt meer op design en online marketing. Dus ook hier geldt, schoenmaker blijf bij je leest. Wees er echter wel van bewust dat je voor technische webzaken afhankelijk blijft van je leverancier.

Na deze onderhandeling en uiteindelijk het getekende contract begint het echte werk pas. Begin vanzelfsprekend eerst met een goed functioneel technisch ontwerp en beschrijf of laat dat zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Zorg ervoor dat je webbouwer het volledig begrijpt en zijn commitment hierop geeft. Zorg voor een helder plan met timings met deadlines. Heb in ieder geval wekelijks overleg hierover met de voortgang. Houd er rekening mee dat je er echt bovenop moet zitten, wil je het succesvol laten zijn. De tijd en energie die jij erin steekt, gaat zich positief terugverdienen. Ook het controleren van alle werkzaamheden en details van je webbouwer horen hier bij. Doe je dat niet moet er achteraf weer wat aangepast worden, met verlies van kostbare tijd en verschuiving van je deadlines. Zorg verder gedurende het traject voor veel communicatie en wees duidelijk wat je verwacht en wat niet conform verwachting of afspraak was. Dit soort website trajecten zijn heel intensief en gaan nooit zoals je verwacht. Onze website ontwikkeling is echt te vergelijken met innovatieve product- ontwikkeling tot in de kleinste details. In bedrijven zitten hier ook vaak hele teams op. En wij doen dat nu met z’n 2én. Je zult veel geduld moeten hebben totdat het helemaal naar je zin is en de site functioneel en technisch vlekkeloos werkt. Zorg ervoor dat je heldere integrale testen gaat afnemen voordat het opgeleverd wordt. Gedurende deze fase komt de mate van flexibiliteit en professionaliteit van je webbureau naar voren. Zijn ze bereid het perfect te maken of worden ze star? Dit bepaalt uiteindelijk ook hoe je in het vervolg met ze gaat samenwerken. Onze bedoeling is ook om een lange termijn samenwerking aan te gaan, zodat we er beiden van profiteren.

Op dit moment zitten we in de 3e testperiode en het gaat nu heel hard. We zijn close, maar er komen zeker nog findings. Het is een lang maar heel leerzaam traject. Ik zal in de volgende blog beschrijven hoe de laatste loodjes zijn gegaan tot het moment totdat we live zijn gegaan. En ik zal dan ook onze website bekend maken!

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Hoe selecteer ik een webdeveloper?

In mijn reis naar zelfstandig ondernemerschap kwam ik er al snel achter dat mijn technische kennis voor het bouwen van een website behoorlijk tekort schoot. Om als ondernemer iets te doen met online marketing moet je wel wat online aan te bieden hebben. Mijn vriendin was al bezig met het opzetten van een nieuw concept website voor online magazines. Om deze website technisch te realiseren, werkte ze eerst samen met een freelancer. Zij deed het design in photoshop professional. Hij zorgde voor het bouwen en programmeren van de website in ASP, HTML, CSS en Flash. Ik heb toen besloten mee te helpen met de realisatie van dit concept. Ik deed op die manier ook ervaring op met de realisatie van een zeer technische website. Ik kwam in aanraking met allerlei technische webdevelopment termen, waardoor ik mijn achterstand hierin kon wegwerken. Tevens gaf het mij de mogelijkheid me volledig te verdiepen in het online marketing gedeelte voor de commerciële introductie en conversie van de site.

Na bijna 2 maanden buffelen liepen we vast op het Flash gedeelte van de website. Ja, Flash is niet geslikt voor de populaire IPad en Iphone, maar HTML5 was ook nog niet direct een geschikte oplossing, gezien de problemen met de gangbare browsers (o.a internet Explorer 9 nodig). Voor onze website waren dynamische Flash pagina´s essentieel, dus we gingen op zoek naar die expertise!

Hierna zijn we ruim 2 maanden bezig geweest in de zoektocht naar webbouwers en webdevelopment bureau’s. Dit was de enige weg om onze website live te krijgen. Gedurende deze zoektocht kom je in de wereld van losse 1 pitters, met alle risico’s qua continuïteit, tot verenigde 1 pitters in onduidelijke samenwerkingsverbanden. Als je dan in de problemen komt met een dergelijke partij, weet je niet hoe de `hazen rennen` en op welke rechten je je kunt beroepen. Dus die partijen en de 1 pitters hebben we afgewezen. Daarnaast meldden zich in dit traject veel all-in one webbedrijven. Deze bedrijven richten zich op alles wat los en vast zit op het gebied van online marketing en doen er ook nog webdevelopment bij. Ze willen graag alles voor je doen, het liefste dure online marketing uren. SEO en SEA marketing is vaak hun stokpaard en natuurlijk alle mogelijke trends (natuurlijk social media marketing). Met vaak maar 4 tot 5 mensen in dienst is dat inderdaad te mooi om waar te zijn. We zochten zelf de echte technisch specialisten. De online marketing activiteiten en het design deden we zelf. Die all-in bureau’s vielen dus ook af.

De volgende selectie richtte zich dan ook op de gespecialiseerde webdevelopment bureau’s. Ook hier kom je van alles tegen. De arrogante bureau’s met grote klanten, die alleen een
offerte willen opstellen als de rekening hiervoor alvast geopend mag worden. Dan bureau’s die voor erg hoge bedragen, de site wel opnieuw willen bouwen, zonder een geschikt website portfolio te kunnen tonen. Die vielen dus ook af.

Tot slot een webdevelopment bureau gesproken, waar we heel enthousiast van werden en zijn. Dit bureau heeft een soortgelijke website in hun portfolio, een vast team met continuïteit, een flexibele houding, denkt mee met het concept, had een zeer scherpe aanbieding en kon ook nog in 2 maanden de website technisch live krijgen. We zijn nu heel dichtbij de live datum en onze droom met een eigen online bedrijf! In de volgende blogs neem ik je mee naar deze live datum.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen