Voorbereiding live gang website!

Beste lezers, Ik heb de afgelopen weken helaas niet kunnen bloggen. Al mijn tijd ging zitten in de voorbereidingen voor de live gang van mijn commerciële website, waar ik nu nog middenin zit. Dit is onderdeel van het opbouwen van mijn portfolio als ondernemer in online marketing. Het wordt een site waarin persoonlijke online magazines voor de geboorte van baby´s gemaakt kunnen worden. De verwachting is dat we in september live kunnen. Het bedrijf is opgezet in tweemanschap, een interim marketeer met designachtergrond en ikzelf. Het design en ontwerp van de site is door onszelf gemaakt. De technische bouw van de site wordt door een extern webbureau uitgevoerd. Vanaf de start tot aan de verwachte oplevering zitten we nu bijna op 3 maanden. Hierbij heb ik de design fase nog niet meegenomen, want daar kan je nog wel het dubbele meetellen. Toen ik aan dit traject begon in januari 2011 dacht ik wel even snel live te kunnen. Hoe ingewikkeld kan het zijn om zo´n site op te leveren… Het was mijn eerste keer dat ik dit helemaal zelf deed, dus ik onderschatte het volledig. De eerste 4 maanden werkten we nog met een freelancer, maar die liep, zoals in de vorige blogs geschreven, vast met de site. Daarna een intensief selectietraject van 2 maanden naar onze huidige webbureau. Uiteindelijk zijn we in juni echt met elkaar gestart. Hoewel we nu met de laatste testen bezig zijn voordat we kunnen opleveren, wil ik graag enkele ervaringen en belangrijke lessen uit dit traject met jullie delen.

Wellicht wat open deuren, maar ik het noem het toch. Als eerste heb ik een online marketing plan opgesteld. Hier heb ik onder andere beschreven wat de doelstellingen zijn, wat je product-en dienstenpakket is, wat je exacte doelgroep en grootte is, hoe zit het met concurrentie en wat zijn jouw niches, een uitgewerkte swot analyse, de online marketing mix strategie en instrumenten met social media (!) en een kosten/baten analyse met een ROI berekening. Hiermee heb je inzicht wat je ruimte is qua investering en hoe lang het duurt om bepaalde bedragen terug te verdienen. Met strategische onderhandelingen met je geselecteerde leveranciers zorg je dat je ruim binnen je verwachte investeringsbedrag blijft. Je kijkt vanzelfsprekend niet alleen naar de uiteindelijke prijs, maar onder andere ook naar de voorwaarden, doorlooptijd, commitment aan deadlines en live datum, lagere uurtarieven en de beschikbare expertise en capaciteit en aantoonbaar vergelijkbare website portfolio! En vergeet niet dat er een persoonlijke klik moet zijn. Is die er niet, ga dan niet met elkaar in zee! Wij waren allebei niet technisch genoeg om zo’n site te maken en onze expertise en interesse ligt meer op design en online marketing. Dus ook hier geldt, schoenmaker blijf bij je leest. Wees er echter wel van bewust dat je voor technische webzaken afhankelijk blijft van je leverancier.

Na deze onderhandeling en uiteindelijk het getekende contract begint het echte werk pas. Begin vanzelfsprekend eerst met een goed functioneel technisch ontwerp en beschrijf of laat dat zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Zorg ervoor dat je webbouwer het volledig begrijpt en zijn commitment hierop geeft. Zorg voor een helder plan met timings met deadlines. Heb in ieder geval wekelijks overleg hierover met de voortgang. Houd er rekening mee dat je er echt bovenop moet zitten, wil je het succesvol laten zijn. De tijd en energie die jij erin steekt, gaat zich positief terugverdienen. Ook het controleren van alle werkzaamheden en details van je webbouwer horen hier bij. Doe je dat niet moet er achteraf weer wat aangepast worden, met verlies van kostbare tijd en verschuiving van je deadlines. Zorg verder gedurende het traject voor veel communicatie en wees duidelijk wat je verwacht en wat niet conform verwachting of afspraak was. Dit soort website trajecten zijn heel intensief en gaan nooit zoals je verwacht. Onze website ontwikkeling is echt te vergelijken met innovatieve product- ontwikkeling tot in de kleinste details. In bedrijven zitten hier ook vaak hele teams op. En wij doen dat nu met z’n 2én. Je zult veel geduld moeten hebben totdat het helemaal naar je zin is en de site functioneel en technisch vlekkeloos werkt. Zorg ervoor dat je heldere integrale testen gaat afnemen voordat het opgeleverd wordt. Gedurende deze fase komt de mate van flexibiliteit en professionaliteit van je webbureau naar voren. Zijn ze bereid het perfect te maken of worden ze star? Dit bepaalt uiteindelijk ook hoe je in het vervolg met ze gaat samenwerken. Onze bedoeling is ook om een lange termijn samenwerking aan te gaan, zodat we er beiden van profiteren.

Op dit moment zitten we in de 3e testperiode en het gaat nu heel hard. We zijn close, maar er komen zeker nog findings. Het is een lang maar heel leerzaam traject. Ik zal in de volgende blog beschrijven hoe de laatste loodjes zijn gegaan tot het moment totdat we live zijn gegaan. En ik zal dan ook onze website bekend maken!

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *