De Digital Transformation hype?

Digital Transformation is een term die je de laatste tijd overal hoort. Het is een absolute hype, dus veel consultancy bureau’s richten hier hun peilen op. De term Digital Transformation wordt op verschillende manieren uitgelegd en toegepast.

Dus wat is Digital Transformation nu precies?

Digital transformation is a staged programme of business inprovements to people, processes and tools used for integrated digital marketing to maximize the potential business contribution of digital technology and media [Bron: Smart insights, 2016]

Digital moet worden aangesloten op de bestaande business strategie. Logisch natuurlijk, maar wat is nu het nieuwe aan Digital Transformation? Het is toch gewoon inspelen op de nieuwe technologische ontwikkelingen, zodat je je klanten kan blijven bereiken en aan hun behoeften blijven voldoen. En natuurlijk ondercscheidend blijven ten opzichte van de concurrentie, zodat je ook in bsines blijft. En daarbij steeds weer je klanten en concurrenten blijven verrassen met innovaties en service.

Voorwaarde voor Digital Transformation is dat “Agility”een noodzaak wordt. Agility betekent het constant reviewen van de relevantie van nieuwe digitale kansen en bedreigingen, maar ook een agile aanpak voor de ontwikkeling van marketing technologie en campagnes.

Verder zijn de volgende voorwaarden belangrijk om Digital Transformation tot een succes te maken:

  1. Het eilanddenken doorbreken
    De organisatiestructuur van bedrijven zorgt ervoor dat afdelingen niet genoeg samenwerken en er data silo’s ontstaan. Door alle belanghebbenden te betrekken bij de digitale transformatie, strandt het project niet op onwil bij bijvoorbeeld marketing omdat IT de verkeerde technologie heeft geadviseerd. En natuurlijk is het belangrijk dat de digitale transformatie op directieniveau wordt ondersteund.
  2. Gefundeerde strategische beslissingen
    In het digitale tijdperk is het niet meer nodig om alleen op een onderbuikgevoel te vertrouwen. Je kunt strategische beslissingen onderbouwen met (zeer gedetailleerde) data in plaats van veronderstellingen. Op die manier kun je een concrete business case laten zien en twijfelaars over de streep trekken.
  3. Focus op het geheel
    Voor veel bedrijven staat het verbeteren van de digitale klantbeleving gelijk aan de introductie van een leuke app of een mobiele site. Maar dit zijn individuele touchpoints. Door samenhang te creëren kun je echt het gesprek aangaan met de klant, op een consistente manier, via alle kanalen en op elk gewenst tijdstip. Dat is de excellente klantbeleving die van bedrijven en merken wordt verwacht.
  4. Beleving is meer dan sales en marketing
    De digitale klantbeleving draait niet alleen om het verkopen van je product. Desalniettemin zijn volgens Forrester de Digital Experience Platforms die bedrijven gebruiken vooral voorzien van sales- & marketingfunctionaliteiten. Maar wie een langdurige relatie wil met klanten, zal ook werk moeten maken van klantenservice, retentie, loyaliteit en betrokkenheid bij het merk, bedrijf of product. Zo haal je alles uit de customer lifecycle wat erin zit.

Digital Transformation trajecten gaan integraal door het hele bedrijf. Een multidisciplinaire aanpak is daarbij een noodzaak voor echt succes.

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Digital Marketing, Digital transformation met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *