Word of mouth marketing!..?

Op dit moment worden de laatste aanpassingen op onze nieuwe commerciële site doorgevoerd. Nog een paar weken en dan gaat het echt gebeuren, we gaan live met een nieuw uniek concept! In de volgende blog zal ik aangeven wat dat nieuwe concept is en de onthulling van onze online business geven.

Marketing strategie

Voor de live gang heb ik natuurlijk eerst een duidelijke marketing strategie voor de commerciële introductie en de periode daarna opgesteld. Daar ben ik de afgelopen maanden dan ook intensief bezig geweest. Ik heb veel  gelezen en bekeken over de bekende online marketing instrumenten als e-mail-, affiliate,- social media-, SEO-, viral, video- en mobiele marketing. Ook de offline marketing instrumenten zullen in combinatie met onze online instrumenten ingezet gaan worden en kunnen elkaar versterken. Denk aan de flyers, promotional ansichtkaarten, maar ook direct contact met je doelgroep om je naamsbekendheid ook via fysieke plaatsen te vergroten en ervoor te zorgen dat de mensen over je gaan praten. Vanzelfsprekend heb ik eerst het marketingplan (online en offline) voor onze business uitgewerkt. Houd het duidelijk, simpel en kort. Even uit het boekje van ”Old skool Kotler”:  Vergeet onder andere niet je doelgroeponderzoek-en analyse, je strategische doelen, de swot analyse en je financiële doelstellingen en middelen te definiëren. Maak heldere keuzes daarin, welke onder andere van belang zijn om de juiste marketing instrumenten en kanalen voor jouw producten en diensten te kiezen.

Ok, ik heb nu een duidelijk marketing plan, maar ben ik er dan? Nee! Het is een redelijk methodische exercitie, waarbij ook al weer andere marketing inzichten van belang zijn geworden. De 4 p’s van de marketing mix worden momenteel vervangen door de 4 C’s, waarin ik met name Customer Communication (naast customer values, costs en convenience) er uit licht.

Bottom-line komt het er op aan dat je in contact komt en communiceert met je potentiële klanten. Ook wordt hiervoor wel de term Word of mouth marketing gehanteerd. In het huidige online marketing vak volgens mij het key woord!

Word of mouth marketing

Uiteindelijk komt het vak marketing toch neer op het communiceren en interacteren met groepen en individuen op zo’n manier dat mensen voor jouw producten en diensten kiezen.

Uit het recent gepubliceerde onderzoek in het tijdschrift marketing (september 2011) komen dan ook de volgende 3 trends naar voren:

1. De snelheid, frequentie en de diepgang van het contact met je klanten zal toenemen. Het wordt persoonlijker.

2. Consumers are in control, get used to it! De impact van “word of mouth” marketing wordt intenser, waarbij social media opnieuw een rol spelen, maar dan vanuit de klantzijde.

3. Er komen steeds meer kanalen bij, de social, interactieve en mobiele mogelijkheden worden legio.

Wat uit het onderzoek bleek, is dat “de marketeer” de 3e trend zeker onderkent. Maar de andere 2 trends toch wat minder en dat is vreemd. Als verklaring kan gezegd worden dat de marketeer (generalistisch gezien) nog steeds een controlfreak is. En graag met behulp van push technieken de “klant” benadert. Zie nog steeds de stortvloed aan onpersoonlijke mass media, van TV commercials, folders en e-mails, welke over ons heen worden gegooid. Het advies wat ook gegeven wordt, is volg de klant meer vanuit zijn eigen beleving, herken en gebruik de contactmomenten en kanalen die er echt toe doen en kom tot 1:1 communicatie.

De marketeers die bereid zijn dit te doen en echt luisteren naar hun klanten zullen met hun business op de langere termijn overleven. Je kunt zelf nu al wel bedrijven bedenken, die het straks niet gaan redden.

Word of mouth marketing (zie ook boek van Andy Sernovitz, Seth Godin) speelt hier dus goed op in en gaat er ook als eerste van uit dat mensen van praten houden! Het doel is uiteindelijk om vertrouwen en I like van je klanten naar jou te bewerkstelligen. Facebook speelt hier met zijn “like” knop ook handig op in.

Hoe bereik ik nu dat klanten over mij gaan praten:

1. Ben opvallend,zodat er een reden is om over te praten (recent guerrilla bord met een geplande tankstation tussen de mooie huizen in Amsterdam Oud-Zuid door Opel)

2. Maak het de klant makkelijk om je boodschap te sharen

3. Maak klanten happy

4. Verdien het vertrouwen en respect van je klanten

Wat concreter geeft Seth Godin hiervoor de 5 T’s ,welke je kan gebruiken ter ondersteuning van de toepassing van Word of mouth marketing:

  1. Talkers. Vind de beinvloeders (zoals tevreden klanten, online vertellers, fans, professionals).
  2. Topics. Geef hen een reden om over te praten. Het onderwerp moet “short en sweet” zijn.
  3. Tools. Stimuleer de conversaties met blogs, gebruik tell a friend links, promoot testimonials…
  4. Taking part. Doe zelf mee!, anders zal het vervagen en het praten uit gaan. Maar verkoop tijdens deze interactie niet!
  5. Tracking. Verwerk de ruwe feedback data van je klanten tot bruikbare waarde in je strategie.

Tot slot: en de praktijk dan?

Wat ik hiervan geleerd heb in mijn voorbereiding voor de commerciële introductie, is dat ik me nog veel meer ben gaan verdiepen in de belevingswereld van onze potentiële klanten.  Ik ga ze volgen en lezen op  hun sites, blogs, forums, reviews, testimonials, klachten en ga met ze mee communiceren. Alleen op die manier weet ik de juiste klanten op de juiste persoonlijke manier te bereiken.

Net als iedereen op dit moment in het vernieuwde marketing vak, zal ik hierbij veel moeten uitproberen, durven te leren, maar zal ook zeker fouten maken. Er is geen kant-en-klare blauwdruk beschikbaar, dus pionieren blijft noodzakelijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit mij gaat helpen om uiteindelijk een succesvol bedrijf op te bouwen, waar klanten en ikzelf plezier aan kunnen beleven! Mijn ervaringen hierin zal ik ook met jullie in mijn blogs verder gaan delen. Maar nu eerst op naar de live gang!

Over Ernst de Roos

Digital marketing professional
Dit bericht is geplaatst in Online marketing. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *